Sposoby na wzmocnienie

Nadchodząca jesień sprzyja odpoczynkowi, refleksji, ale niestety jest także czasem większej podatności na przeziębienia oraz różnego rodzaju infekcje. Dlatego też tak ważne jest by wraz z końcem lata bardziej o siebie zadbać. Podstawowe znaczenie ma tu wdrożenie zasad zdrowego trybu życia. W nim natomiast kluczową rolę odrywa kilka czynników. Po pierwsze jest to aktywność fizyczna, bez której zapomnieć można o zahartowaniu ciała i ducha. W budowaniu kondycji, która bezpośrednio wpływa na odporność, pomaga już codzienne chodzenia do pracy czy sklepu. Kiedy tylko można, należy samochód zostawić w domu. A jeżeli jeździ się komunikacją miejską, wówczas warto wysiąść na wcześniejszym przystanku i przespacerować się z rana. Aby w pełni zadbać o swoją odporność, trzeba jednak wysilić się trochę bardziej. Przynajmniej trzy, cztery razy w tygodniu zalecany jest większy wysiłek. Z tych na świeżym powietrzu polecić można jogging, nordic walking czy marszobieg. Uzupełnieniem niech będą zajęcia aerobiku, siłownia czy pływanie. Ludzie aktywni chorują rzadziej zarówno na choroby typu przeziębienie, jak również i te o wiele bardziej poważne. Układ odpornościowy korzysta bowiem bardzo na systematycznym wysiłku, wzmacnia go zarówno intensywniejsza i bardziej wydajna praca układu krążenia, jak również efektywniejsze dotlenienie organizmu. Po wysiłku zalecany jest jednak skuteczny odpoczynek, w przeciwnym razie człowiek bardzo szybko traci energię do działania, nie mówiąc już o kolejnych ambitnych treningach. W tym kontekście kluczowe są dwie sprawy. Po pierwsze sen i to nie byle jaki, ale przynajmniej ośmiogodzinny, spędzony na wygodnym łóżku w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu. Dopóki się da, warto spać przy otwartym oknie, ewentualnie szybciej zdecydować się na grubszą kołdrę lub dodatkowy koc. Świeże powietrze w czasie snu znacząco podnosi jakość wypoczynku. Jednocześnie jednak nie można zapominać o systematycznym odpoczywaniu w ciągu dnia. Taki relaks obniży poziom stres, a jak wiadomo to właśnie liczne czynniki stresogenne bardzo szkodzą ludzkiej odporności. Organizm skupia się na przetrwaniu i nie ma kiedy odetchnąć. Trzeba mu pomóc i na przykład codziennie łączyć przyjemne z pożytecznym, a zatem spacer. To z jednej strony aktywność, ale zarazem też odpoczynek. Rozsądnie jest zostawić telefon w domu, ale zabrać kogoś bliskiego, ewentualnie swojego domowego pupila, który możliwości wyjścia z domu zapewne nigdy nie przegapi. Efektywny odpoczynek może jednak przyjmować bardziej bierną postać. To wieczór z książką, joga czy kolacja z przyjaciółmi. Jedzenie wyzwala wiele pozytywnych emocji, które stymulują równowagę hormonalną. Będąc jednak przy tym temacie, należy wspomnieć o jakości jedzenia. Dieta to fundament zdrowego stylu życia. Trzeba jednak pamiętać, że zbyt często ludzie skupiają się na ilości jedzenia, zamiast sprawdzić, jaki ma ono faktyczny wpływ na ludzki organizm. Żywność przetworzona, czyli chociażby słodycze, gotowe posiłki, potrawy w proszku, pełna jest konserwantów oraz substancji, których wpływ na organizm nie jest jeszcze do końca jasny. Układ trawienny ma z takim jedzeniem niemały problem. Do tego jest ono często pełne tak zwanych pustych kalorii, a zatem dostarcza energii na chwilę, po czym człowiek zaraz znowu jest głodny. Koło się jednak zamyka, ponieważ osoby, które często jedzą właśnie takie rzeczy, przyzwyczajają się do pewnego smaku. Później jedzenie bez nadmiaru soli, cukru i sztucznych ulepszaczy im nie smakuje. Sięgają zatem dalej po żywność przetworzoną. Odporności się natomiast z jej udziałem nie zbuduje. Zwłaszcza że już teraz znane są badania, potwierdzające szkodliwy wpływ niektórych sztucznych ulepszaczy, dodawanych do jedzenia. Podnoszą one chociażby poziom hormonu stresu, a zatem obniżają naturalną odporność. Co zatem jeść? Wielkim odkryciem nie będzie zapewne wskazanie na warzywa. Dostarczają one mnóstwa witamin, ale są również pełne antyoksydantów. Dzięki nim organizm zachowuje zdrowie oraz ładny wygląd. Lepiej radzi sobie również z wirusami i bakteriami, powodującymi liczne choroby. Warto sięgać po miód oraz owoce, głównie cytrusy. Na jesieni i tak ciężko znaleźć te naturalne polskie, więc najlepiej postawić na gatunki, które w ciepłych krajach występują przez cały rok. Czy ruch uzupełniony odpoczynkiem, a także dieta, wystarczą do zbudowania odporności? To podstawy, które jednak warto uzupełnić ograniczeniem używek oraz, o zgrozo, kąpielami w zimnej wodzie. Nie każdy musi być od razu morsem, choć tych ostatnich choroby faktycznie się nie trzymają. Można jednak na co dzień, korzystając z prysznica, wybierać wodę na przemian ciepłą, byle nie gorącą bo szkodzi skórze, oraz chłodniejszą. To świetny sposób na wzmocnienie odporności.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *